images design and tricks σχεδιασμός εικόνων και τεχνάσματα Δείτε μερικά τεχνάσματα από τη σχεδίαση γραφικών Here are some tricks from graphics design Σχεδίαση με ελεύθερα ή ανοιχτού κώδικα προγράμματα ή με εμπορικά προγράμματα χαμηλού κόστους. designed with free or open source programs or low cost commercial programs Μεγάλος αριθμός από εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν ή σχεδιάστηκαν από την αρχή για τις ιστοσελίδες. Οι έτοιμες εικόνες που χρησιμοποιήθηκαν, τροποποιήθηκαν λίγο ή περισσότερο και μερικές φορές αλλοιώθηκαν για να προσαρμοστούν σαν μέρη σε μια άλλη εικόνα ή για να αναμιχθούν μαζί. Η τροποποίηση των εικόνων περιλαμβάνει: Αλλαγή διαστάσεων με διατήρηση των αναλογιών (σχεδόν πάντα μείωση). Αλλαγή διαστάσεων χωρίς διατήρηση των αναλογιών. Κόψιμο και απόσπαση επιλεγμένων τμημάτων (απλά σε ένα παραλληλόγραμμο σχήμα ή τμήμα επιλέγοντας ένα περίγραμμα στην απεικόνιση). Αλλαγή στη θέση των απεικονήσεων (των αντικειμένων της εικόνας) και στις αναλογίες των διαστάσεων αυτών. Αλλαγή στην αντίθεση (contrast), στη φωτεινότητα, στην αναλογία των βασικών χρωμάτων και γενικά στα χρώματα. Η αλλαγή γίνεται σε επιλεγμένο μέρος (ή μέρη) της εικόνας ή συνολικά στην αρχική εικόνα. Αντιστροφή της εικόνας οριζόντια ή κάθετα και γωνιακή κλίση. Μετατροπή σε άλλο τύπο εικόνας (πιο συχνά σε jpeg και σε gif). Συμπίεση για να μειωθεί το μέγεθος του αρχείου (ιδιαίτερα για το Ίντερνετ). Η συμπίεση γίνεται με διαφορετικό ποσοστό, αναλόγως των διαστάσεων της εικόνας, του προορισμού της, της ευκρίνειας και των χρωμάτων της. Ακολουθεί σύντομος έλεγχος για να παρατηρηθούν αλλοιώσεις και η διαφορά της ποιότητας. Αυξάνεται η φωτεινότητα της οθόνης ή αντιθέτως μειώνεται και η εικόνα προβάλλεται με άλλες ρυθμίσεις στην ανάλυση της οθόνης. Περιστροφή ή αντιστροφή ολόκληρης της εικόνας ή επιλεγμένου μέρους. Εφαρμογή φίλτρων (λ.χ. μείωση θορύβου, οpacity, στρέβλωση, κυμάτωση). Εισαγωγή λέξεων, αριθμών και συμβόλων (text) μέσα στην εικόνα. Προσαρμογή και καλλιτεχνική επεξεργασία των λέξεων (λ.χ. κύρτωση, σκιές, διχρωμία ή πολυχρωμία, ρύθμιση απόστασης μεταξύ των χαρακτήρων, εισαγωγή φόντου και αν χρειαστεί μετατροπή τους σε εικόνα). Καθαρισμός γύρω από την απεικόνιση που πρέπει να μείνει μόνη, χωρίς κάποιο περιβάλλον. Η αφαίρεση του περιβάλλοντος μπορεί να είναι το γέμισμα με ένα μόνο χρώμα (όπως λ.χ. σε εικόνες gif που θέλουμε να κάνουμε διάφανες) και όχι οπωσδήποτε το καθαρό λευκό περιβάλλον. Ανίχνευση περιοχών της εικόνας με όμοιο χρώμα ή φωτεινότητα για να αλλάξουν γρήγορα πολλά σημεία μαζί. Μίξη εικόνων με το συνολικό τους μέγεθος ή εν μέρει (πριν από την επεξεργασία ή μετά από πολλές επεξεργασίες). Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο και ο χρόνος εργασίας συντομεύεται (απαραίτητη δυνατότητα), όταν το πρόγραμμα επιτρέπει εισαγωγή εικόνας επάνω στην εικόνα (layers, στρώσεις). Για τη δημιουργία κινούμενης εικόνας τύπου gif επιλέγονται εικόνες μικρότερων διαστάσεων και εξισώνονται στο πλάτος και στο ύψος. Για τη μεσολάβηση χρόνου χωρίς προβολή εικόνας, συνήθως εισάγονται εικόνες χωρίς κάποια απεικόνιση. Για να τρεμοσβήσει μια εικόνα, εισάγεται η ίδια πολλές φορές και ρυθμίζεται ένα σύντομο χρονικό διάστημα για την ακολουθία τους. Η τελευταία της σειράς παραμένει για περισσότερο χρόνο. Το μέγεθος του αρχείου μειώνεται με υποβάθμιση της ποιότητας, που γίνεται αμέσως ορατή, αφού το αρχείο εικόνας gif στην καλύτερη περίπτωση υποστηρίζει μόνο 256 χρώματα. Μια σημαντική δυνατότητα για κάποιον που θα σχεδιάσει δημιουργικά και εραστεχνικά χωρίς να έχει ικανοποιητικό πρόγραμμα επεξεργασίας είναι η "εγχείρηση" στην εικόνα υπό μεγέθυνση (pixel προς pixel). Με άνεση χρόνου και υπομονή έτσι μπορούν να διορθωθούν οι όποιες ατέλειες εμφανίζονται στην κανονική προβολή της εικόνας. (Πολύτιμο μυστικό για κάποιον που δεν διδάχτηκε ως γραφίστας!) ////////////////////////////////////////// Τα βήματα για τη σχεδίαση ξεκινούν: Από έρευνα και με την επιλογή των πιο σχετικών εικόνων για το μήνυμα που θα σταλεί. Ο σκοπός της σχεδίασης είναι η προβολή του μηνύματος στη σκέψη και όχι να φανεί η καλλιτεχνική ικανότητα ή να γίνει μια πιστή αναπαράσταση του πραγματικού κόσμου. Οι αρχικές εικόνες συνήθως δεν ταιριάζουν μεταξύ τους για να συγχωνευθούν σε μια μόνο εικόνα. Η μία μπορεί να είναι ασπρόμαυρη, ενώ η άλλη έγχρωμη. Η έγχρωμη εικόνα μπορεί να έχει ζωηρά χρώματα και χρώματα που δεν είναι έτσι στον πραγματικό κόσμο (λ.χ. μωβ πρόσωπο). Η μια εικόνα μπορεί να είναι μεγάλων διαστάσεων, ενώ η άλλη μικρή. Επομένως, γίνεται μια προετοιμασία για να ταιριάξουν οι εικόνες στο ίδιο σχέδιο. Τα μεγέθη αυξάνονται ή ανάλογα μειώνονται. Αυτό μπορεί να γίνει διατηρώντας τις αναλογίες τους ή όχι. Τα χρώματα διορθώνονται προς την πλησιέστερη πραγματικότητα και συνήθως εξασθενούν για να μην είναι ζωηρά και πολλά μαζί. Για διευκόλυνση -όταν οι εικόνες ή οι μετατροπές είναι πολλές- χρειάζεται να μοιράζονται τα αρχεία σε ξεχωριστούς φακέλους. Κατά την αποθήκευση του αρχείου εικόνας σε άλλο τύπο αρχείου, ενδέχεται να μην υποστηρίζεται το κανάλι Alpha tranparency. Τότε η εικόνα εμφανίζεται με ανώμαλα περιγράμματα και αλλοιωμένη. Σε αυτή την περίπτωση, ανοίγω και προβάλλω το καθαρό αρχείο στην οθόνη (λ.χ. png ή tif) και το παίρνω με σύλληψη από την οθόνη (με οποιοδήποτε πρόγραμμα που κάνει σύλληψη εικόνας από την οθόνη). Αν φαίνεται η υπόλοιπη οθόνη, τότε απλά περικόπτουμε την εικόνα που θέλουμε. Μπορούμε να πάρουμε κανονικές φωτογραφίες και να τις μετατρέψουμε σε σκίτσο ή σαν εικόνες ζωγραφικής. Τα πιο σύνθετα προγράμματα ζωγραφικής έχουν φίλτρα για τέτοια μετατροπή, αλλά υπάρχουν και ελεύθερα προγράμματα ειδικά για τέτοια μετατροπή όπως είναι το FotoSketcher. Το αποτέλεσμα θα είναι πιο καλό όταν οι αρχικές φωτογραφίες είναι λιτές, όταν έχουν ευκρίνεια και όσο λιγότερο πυκνά είναι τα σχήματα που περιέχουν. Η εικόνα που παράγεται από τη μετατροπή, χρειάζεται ξανά να ανοιχτεί για να γίνουν διορθώσεις και βελτιώσεις. ////////////////////////////////////////////////// Δύο λόγια για τις εικόνες παρασκηνίου (background) Η εικόνα που εμφανίζεται στο παρασκήνιο των πρώτων ιστοσελίδων και σε ορισμένες θεματικές ενότητες περιλαμβάνει αισθητήρια όργανα του ανθρώπου και μερικά εργαλεία για την ερευνητική παρατήρηση. Στην αριστερή πλευρά της εικόνας: Ένα μάτι, πιο κάτω ένα αυτί με λίγες νότες, πιο κάτω μια μύτη και ένα ανοιχτό στόμα με τη γλώσσα έξω και δίπλα μια παλάμη. Κάτω στην ευθεία φαίνονται: ένα κυκλικό μόριο, ένα μικροσκόπιο, ένα ποτήρι εργαστηρίου με ενδείξεις χωρητικότητας, ένα γυάλινο δοχείο υγρών και ένα απλό τηλεσκόπιο πάνω σε τρίποδα. Επάνω ψηλά και στη μέση φαίνεται ένας ανθρώπινος εγκέφαλος. Ακριβώς πιο πάνω φαίνεται καμπυλωμένο ένα ουράνιο τόξο που αρχίζει από την αριστερά πλευρά και πάνω από το μάτι και τερματίζει στη δεξιά πλευρά. Στη δεξιά πλευρά του παρασκηνίου δεν εμφανίζονται άλλες εικόνες. Όλα αυτά εμφανίζονται σαν σύμβολα για να θυμίζουν την αρχή της γνώσης, την ανθρώπινη λογική, την έρευνα του κόσμου και την αισιοδοξία. Το κίτρινο-πορτοκαλί χρώμα επιλέχτηκε για να θυμίζει την κοινή φωτιά και είναι πιο έντονο στην περίμετρο και σβήνει προς το μέσο της εικόνας παρασκηνίου. Το άσπρο χρώμα και η έλλειψη εικόνων στο εσωτερικό του παρασκηνίου βοηθάει για την ανάγνωση. Αυτή η εικόνα παρασκηνίου που περιγράφτηκε δεν είναι η μοναδική για το σύνολο των ιστοσελίδων. Σε σελίδες που τα ζητήματα είναι για τα φυσικά φαινόμενα, για την έρευνα της φύσης και κοσμολογικά ζητήματα ίσως χρησιμοποιούνται άλλες εικόνες, που θυμίζουν κύματα και πεδία δυνάμεων ή εικόνες που θυμίζουν τον αστρονομικό κόσμο. Σε αυτές τις εικόνες δεν θα μπορούσε να λείπει το μαύρο χρώμα. Αλλά το μαύρο χρώμα μπορεί να είναι στο παρασκήνιο ακόμα και σελίδων με ζητήματα ηθικής, επειδή η ηθική εδώ παρουσιάζεται ως ρυθμιστικές σκέψεις που λαμβάνουν υπόψη ότι υπάρχει ένα σύνολο κόσμου και ότι ο κόσμος που αντιλαμβανόμαστε είναι δελεαστικός, σχετικός και περαστικός. kosmologia.gr > cosmonomy.eu © copyright Κ. Γ. Νικολουδάκης Επιμέλεια - Σχεδίαση 2004 - 2020